Alla inlägg under december 2014

Av emma - 4 december 2014 22:26

puuh ! en dag som skulle bli rolig, vi skulle äta julbord på Ikea & shoppa :D. men så blev det inte..
i fredags efter Ullared kom
jag på panda med att ha ätit en bit av julgrans glitter som satt fast på en hatt.. hatten hade legat framme en vecka men i fredags såg han sin chans och tugga lite.. i lördags tänkte jag inte så mycket på det förutom att han kräkte. han har ju ätit julgrans glitter innan men då kom allt upp.. men inte denna gång.. han fortsatte att kräka. inte mycket men lite på söndagen, måndagen, tisdagen och igår. igår besluta jag mig för att ringa djursjukhuset här i Hässleholm, jag fick en akut tid till honom, men dom sa att en undersökning behövdes nog bara, kanske röntgen. toppen tyckte jag :) då han kräkt varje dag men inte bajsat sen i fredags tänkte jag att de har nog fastnat i tarmen så kanske lite hjälp på traven så kan han bajsa igen.. väl på djursjukan sa veterinären att bajsen i magen var inte så farligt för de va inte så mycket.. vi röntgade honom och japp, där låg en stor klump i hans magsäck... dom gav mig alternativet att paddan skulle få en spruta så han blev lite illamående sedan kräka upp det då det låg lågt fram i magsäcken.. ja absolut !! paddan fick sprutan sen började han spy.. men ingen tråd kom.. och då började tankarna snurra i mitt huvud.. veterinären kom med ett alternativ till. det var att operera honom, gå in genom munnen och plocka ut bitarna men de fanns en risk att dom inte fick tag på det eller bara i små mängder.. tankarna snurra å snurra.. om
inte denna operation funka skulle dom öppna upp honom, men sen kom pengarna in i bild.. pengarna skulle landa på 10 000+... i den vevan bestämde jag mig för : operera honom genom munnen, går inte det så väljer jag att avliva honom..
jag grät, grät & åter grät.. att få fram ordet "avliva" gick knappt.. skulle jag behöva avliva min lilla 2 åriga plutt ?!

jag pussade paddan på pannan, viskade han i örat "jag älskar dig, klara detta nu".. jag pussade honom igen, klämde honom hårt i tassen, tårarna rann för jag kände på mig att detta är sista gången jag får hålla min mise....
väl hemma, klumpen i magen började växa, en timme gick och jag frågade famo & challe hela tiden varför dom inte ringde?!?! jag började fundera på vad jag skulle begrava honom i och var? jag tittade på siggelina som inte fattade ett skit? jag rökte, och rökte & tårarna rann.. efter 2 timmar ringer det i telefonen.. i andra delen av telefonen hör jag en röst " allt har gått bra, vi har fått ut allt utom en liten bit men den är inte farlig. så paddan han vill komma hem nu!" åh herregud vilken lättnad ! famo studsade i soffan & challe såg toppad ut! jag gick ut och ringde mamma och började stor böla !!!!!
nu i 7 dagar ska han få medicin 1-2 timmar innan han äter, något flytande som skyddar magsäcken då den va väldigt irriterad, & en tablett direkt när han börjar äta.. det gick inte super bra idag, han är fortfarande groggy men arg på mig kunde han bli! han har dock knappt ätit någon torrfoder men lite kokt kyckling har han mumsat i sig..
det blev dyrt, men utan att tveka kan jag säga att det var värt varenda öre !!

det är hemskt att behöva avliva ett djur, men det är sånt man får vara beredd på.. hade paddan varit 10-15 år så hade jag varit mer beredd på det.. fy vad jag grät, jag kan inte tänka mig ett liv utan mina katter.. så starkt band har jag till dom !!!

älskade finaste panda, <3

Ovido - Quiz & Flashcards